reizen-door-azie.reismee.nl

ho chi min

Hallo allemaal.

Zo wij zijn weer een stap verder en bijna aan het einde van onze vakantie, helaas. In de dagen in Na Tranh na bezoek van de vier eilanden hebben we het nog even lekker rustig aan gedaan. Gepraat met een stel wat vanuit Nieuw Zeeland verhuisd is naar Australie. zij hadden alle tijd en we hebben wat ervaringen met elkaar gedeeld. Na Na Trangh zijn we op het vliegtuig gestapt naar Ho Chi Minh City. Dat was amper 40 minuten vliegen en verliep prima. Nadat wij waren aangekomen hebben we een overnachting uitgezocht in het centrum. Weer.... wat een motoren, er leven hier zo'n beetje 10 miljoen mensen en er zijn ongeveer 7 miljoen motoren, meest lichte dan. De rest is auto's, taxi's en bussen en voetgangers natuurlijk. Amper stoplichten een toch gebeuren er niet veel ongelukken. Vandaagzijn we vroeg opgestaan rond half 7 om op tijd (7 uur) te kunnen boeken voor halve dag bezoek aan de Cu chi tunnels. Wat een belevenis zeg! Ontzettend hoe het tijdens de oorlog van Vietnam eraan toeging en hoe de vietnamezen zich hebbenverzet. wij hebben de tunnels gezien die ze hebben gegraven, zo'n 250 km lang!! en met daaronder tunnels in drie lagen, van ongeveer 3 meter, 7 en meer dan 10 meter diep!! Weet niet hoelang ze daarover hebben gedaan maar de tunnels zijn in elk geval niet passend voor ons, want ze zijn gemaakt op de slanke lijven van hun., De oorlog woedde trouwens vanuit Amerika tegen Vietnam. Ze hadden zelfs keukens en kamers voorplm 15.000 personen onder de grond gemaakt en hebben allerlei manieren gevonden om ervoor te zorgen dat zij vanuit boven in de lucht niet te zien waren. Engbert is nog wel in een van de tunnels gekropen, ik niet, veel te benauwd en geen hand voor ogen te zien. Verder hebben ze laten zien hoe ze hun wapens maakten en hun methoden om de vijand te weren en af te schrikken en zelfs te doden. Heel erg indrukwekkend! Daarna hebben we het oorlogsmuseum bezocht, waarin ook foto;'s te zien zijn van al die mensen die door de gifgassen,napalm zijn gedood en levenslang zijn verminkt. Na de oorlog zijn door de werking van het gifgas en andere giffen ongeveer 1,1 miljoen mensen met afwijkingen geboren. Ook de grond is volledig vergiftigd waardoor er niets meer groeit. aangezien we met de bus waren bestond deze mogelijkheid tot bezoek van dit museum, waar alleen 2 meiden en wij die gelegenheid aan hebben gegrepen, we wilden dit toch al doen. De rest ging met de bus weer terug en dus moesten wij zelf onze accomodatie terug vinden. Geen kaartje van onze accomodatie bij ons!!! hoe heet het ook alweer en in welke straat?? vroegen we elkaar. Gelukkig wist engbert de naam van ons hotel nog, ik niet meer. Toen kwamen er 2 jongens op een motor aan die vroegen of zij ons konden helpen. nou ja als jullie ons hotel terug kunnen vinden?? Gelukkig wist een van de jongens het redelijk te vinden, dat ander niet. dus wij apart van elkaar op de motor achterop. Was wel spannend maar ook wel leuk om te doen, zo doe je dus mee in het echte verkeer. Terug gekomen eerst even gezwommen en toen de stad in, de laatste avond hier dus. Morgen vroeg vertrekken we rond 7 uur met taxi naar airport om naar Bangkok te vliegen. We gaan van het beste uit en hopen dat het nu daar wat rustiger is. Jullie horen meer van ons zodra we geland en iets gevonden hebben. Lieve groet en tot later.

engbert en ria

Harry en Geertje

Hoi jullie,

Klinkt goed allemaal, leuk om de verhalen te lezen.

Liefs Harry en Geertje

Rita

Ik hoop dat het rustig is in Bangkok als jullie daar zijn, nog eventjes en dan weer terug, hier schijnt de zon ook al heerlijk, al is het wel wat frisjes nog.
Wat een drukte daar met die motoren zeg, wat zal dat een lawaai geven.
Tot gauw! en dikke knuffel Rita

carine

dus, de afgelopen 4 weken was zzeker een succes te horen in de verhalen! :) fijn!!
weer tijd om naar NL te komen! het weer hier is al beter, maar nog niet dagelijks en rond de 20graden, dus wel ff aanpassen!
geniet nog ff van de laatste dagen en hoor graag wanneer jullie zijn geland en/of hoelaat..
dikke kus!
ps hoop dat alles goed gaat in Bangkokie!