reizen-door-azie.reismee.nl

nu toch de gibbon trial en mekong river

Zo hier zijn we dan vanuit Hanoi, de Wereldstad en dat merken we. Even terug naar de gibbon trial.

De eerste dag moesten we ons verzamelen om .9 00 melden en vertrek vanaf 9.30 uur. Twee groepen, 1 groep van 6 personen en een andere groep van7 personen. Wij zaten met z'n vieren in een auto, met drie man achterin de auto en de restbovenop de laadbak. Na 3 uur rijden met het gevoel dat de knieen op slot zaten. Het eerste half uur rijden prima, later slecht, met allemaal gaten in de weg, dus zig zaggend over de weg. Het laatste uur over graffel/leem op en neer. Aangekomenna drie uur rijden in een klein boerendorpje. toen lopend met een kleine rugzakje op in de felle zin en na amper een 10 minuuutjes al een pauze, stokbrood eten en dan weer verder. Daarna geen pauze meer maar omhoog, omhoog en omhoog in de felle zon. als je net dacht aan het eind van de rit dat je naar beneden kon gaan, dan had je het mis, want even later ging je alsnog weer naar boven toe. Zwetend en met lood in de knieen en hartkloppingen alsmaar verder en tussendoor even stoppen om water te drinken en dan weer door. Dit ging zo'n beetje 3 uur door. hoog , hoog, hoog! toen zippend over een hoogte van plm 200 meter en 400 m. lang over de diepte van de jungle en dan weer lopend. Weer lopend tot de volgende zip[lijn. op plm 200 meter hoog en 500 meter lang. Zo nog een paar keer tot aan boomhut nr 6. Dat was de eerste boomhut die we kregen na een ziplijn van 200 meter kwamen we aan in de boomhut van 45 meter hoog in de toppen van de boom. Dat was rond 3 uur in de middag. De tassen achtergelaten en zwemkleding meenemend gingen we op pad naar de waterval. Nou ja waterval? Het was een kleine watervalletje. hier liet de gids ons in de steek en moesten we onze eigen weg weer vinden. Left, left, left zei hij (de gids) Het water van de waterval was trouwens erg koud dus niet lang gezwommen. Aangekleed en weer verder lopend, terug naar de boomhut????? die konden we dus niet meer terug vinden. en de gids konden we ook niet meer vinden. Na twee en een half keerhetzelfde rondje lopend en zippend kwamen we weer terug in de boomhut. Om 17.30 uur werd via de ziplijn ons diner gebracht. en wat aten we ?rijst met groentes. in de boomhut kon je met een ketel water koffie en thee maken, verder niets. Dit hebben we dan ook drie dagen gedaan; sterke Lao koffie met mierezoete melk!! amper snacks te vinden. Verder de avond doorgebracht door met elkaar kennis te maken.en toch op tijd naar bed onder de klamboe, die goed was.

De volgende dag lekker koud douchen en op een provisorische toilet kon je je behoeftes doen.

Ontbijt; Rijst en groentes!! Wat anders! Daarna weer lopen, hoog, hoog , hoog, onder hde hete zon en ongeveer 2 uur gelopen. Af en toe water drinken voor de nodige variatie. toen kwamen we aan bij de volgende boomhut, nr 5. hier liet de gids ons alleen (alweer!!) Het was eeen jonge gids met een oudere man die amper engels spraken. Dus enige kennis en overbrengen hiervan over de jungle was niet aan de orde. hierna begon de verveling toe te slaan, wat moesten we doen? We konden zelf een paar rondjes zippen en wandelen, wat we dus hebben gedaan. Maar dan nog was het erg vroeg. Toen begon het opeens te regenen, te onweren en t stormen. Toen hoorden we de gids schreeuwen, maar konden hem niet verstaan. De instructies waren; Lain? no ploblem!, thundle? no ploblem! wind, no Ploblem! Stolm? PLOBLEM! De R kunnen ze niet zeggen!

De gids had geschreeuwd; no Stolm, no ploblem! Dat hoorden we pas achteraf, toen de boomhut heen en weer schudde.. Toen besloten we onze harnassen alvast aan te trekken voor het geval we toch de boomhut moesten verlaten en hebben we afgewacht wat er zou gebeuren. Na een half uurtje zweten en een gratis carousel, luwde alles en werd het droog. Alles weer uit en toen kwam de gids eten brengen. RIJSTe n GROENTE!! We hebben de gids even aangesproken op zijn onverantwoordelijk gedrag om ons niet beter te informeren. Na het eten hebben we voor onszelf een rondje gezipd en kletsen en naar bed toe.

Derde dag; Vanaf 6 uur lopen, hoog, hoog hoog, voor het ontbijt aan. Op zoek naar gibbons! die we niet hebben gevonden. Toen terug naar de boomhut, lopend en zippend. Daarna ontbijt RIJST MET GROENTE! Na douche, aankleden, lopen en zippend omhoog, omhoog. Je zou denken dat we naar beneden zouden gaan, maar ja dat was niet zo. Zippend en lopend dus op de terug weg. zippend op hoogtes varierend van 150 tot 250 meter en lengtes van meer dan 500 meter.!! Wat een diepe dalen dan hoor! Terug naar het dorp. Daar hebben we waty gedronken en toen terug in twee auto's.. engbert zat in een andere dan die van mij. Onderweg kreeg die auto waar ik in zat, pech , met zijn gaspedaal. Provicorisch opgelost met plakband en weer verder gereden. Terug om plm 16.00 uur. We waren kapot van alles! Vervolgens hadden we al afgesproken dat we onze tocht zouden bespreken met de organisatie vanwege de vele en hoge kosten die we gemaakt hadden en het weinige wat we ervoor hadden terug gekregen! Zij zouden dit intern bespreken en ons terug laten horen. Nog niets gehoord, dat kun je wel bedenken!! ' Savonds hebben we met de andere 2 stellen gegeten en gedronken en foto;s uiitgewisseld en afscheid genomen van elkaar. (wij waren de oudsten weer eens!)

Zo dit was de gibbon Trial. Het was een Great experience!! We hebben zelfs geen bananen gegeten, dus hadden we ook niets voor de gibbons.

De volgende dag op de slow boat op de mekong rivier. Dit hebben we al eens eerder gedaan, maar het blijft een unieke ervaring, de natuur is zo overweldigend en prachtig, dat we ons iedere keer, dus ook nu weer verbaasden. Na een overnachting in Pak Beng, (4 euro) en de volgende dag weer op de slow boat. Aangekomen in luang Prabang en een Guest house gezocht en gevonden.7 euro per nacht voor ons samen met Fan= ventilator dus lekker warm!

hierna, dus vanmiddag met tuk tuk naar vliegveld en om plm half zes warten we hier in Hanoi. Mensen; wat een stad zeg!! We zitten in het oude centrum. Allemaal auto's, maar m.n. veel brommers!!!En de temperatuur is hier wel wennen, iets van 23 graden en net toen we terug gingen naar ons hotel was het begonnen te regenenen!! We kijken het nog even aan en anders gaan we naar het zuiden, op zoek naar hogere temperaturen, want we hebben nog steeds weinig kleru meegekregen hoor. Ons hotel nu is er een met een bad!! En we betalen nu 20 dollar= 15 euro. Zo dit was het voor nu en we hopen binnen kort weer meer te schrijven over onze avonturen.

De fotos' volgen later oke?

Engbert en Ria

Carine

Nou, klinkt goed! maar grenzen verlegd? met wat ;) haha
dus, 23 graden niet goed genoeg?? we mogen hier in nl allang blij zijn dat we boven de 10 graden uitkomen!
maar fijn dat alles goed gaat, en dat jullie je vermaken!
hebben jullie mijn e-mail met foto's en berichten van de pups? nou, dat hoor ik later wel.
ik heb net een e-mail gestuurd met hoe foto's te uploaden, dus ben benieuwd!
tot snel!
dikke kus!