reizen-door-azie.reismee.nl

Peru / Araquipa

Zo, na even korte oderbreking, het vervolg van onze reis door Peru. De reden van deze onderbreking is a) we hebben een druk programma, B) amper internet verbinding en c) geen excuus???? waar waren we gebleven? Na Baranca zijn we miraflores gegaan en vervolgens met de bus naar Nasca gegaan, de busreis duurde plm 7 uur. Prima bus! Er zou internet zijn maar dat was er niet..... Tja en dan Nasca!! Wat een geweldige ervaring hebben we daar opgedaan!! S morgens met een heel klein vliegtuigje met 5 personen, exclusief piloot en co- piloot over THE Lines " gevlogen. Gelukkig geen ontbijt gehad....???????? anders was t er uit gegaan...! We kwamen aan en vervolgens was het personeel erg chagrijnig. Nou moet ik zeggen, het was ook nog erg vroeg... 8 uur in de morgen! Om vervolgens de vaste protocollen te volgen en t laatst door een detectie poortje. Maar ach,,, als je even later toch nog naar toilet moet, dan ga je er toch gewoon even achter langs?? ???? het opstijgen is dan erg bijzonder omdat we geen van drieën gewend zijn om in zo'n klein vliegtuigje te vliegen. En dan krijg je tekst en uitleg over de figuren waar je ze kan vinden en welke lijnen je moet volgen. Tja en dan vlieg je de ene keer schuin naar beneden naar rechts om vervolgens direct schuin naar links te buigen.... En niet een keer maar diverse keren.... En dat waren we niet gewend. Dus blij dat we weer landen. En af en toe konden we de lijnen niet echt goed zien. Maar ... We hebben deze ervaring weer meegemaakt. Tja en dan komt t mest mooie wat ik ooit in mijn,even heb meegemaakt!!! Maar ik niet alleen, Jose en Carine ook. We gingen met zo'n te gekke "buggy" richting de woestijn. " THE Osaki Desert" eerst andere dingen gezien, leuk maar iets minder interessant. En om dan in de woestijn terecht te komen!!!! Hoooooggggg!!! En vele diverse zandkleuren... Berg op en berg af maar vooral!!!! Heeeeeel steil omhoog maar nog veel steiler naar beneden met een bloedgang!!!! GEWELDIG!!!! Gieeeeren en brullen met z'n allen. Ik heb nog nooit zo hard geschreeuwd hoor!!! En Carine heeft van die hoge bulten " gesandboard " geweldig om te zien. Er was een meisje mee uit California die alles opgenomen heeft en ons de video zal sturen. Ik weet niet of ik die ooit zal laten zien... Schandalig! Zo hard we met z'n allen gegierd hebben maar wat was dit een ervaring zeg!!! Er zijn geen andere woorden voor dan top top top!!! Ik had dit nooit eillen missen. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou durven. Maar weer een grens opgezocht en ervaren. En zoooo blij dat ik dit heb mogen ervaren.

Pen in Nasca hadden we een hostel geboekt. Met ontbijt en zwembad, tjaaaa, weer geen ontbijt, wel zwembad maar geen water erin. Helaas pindakaas. De baas was erg aardig en heeft ons elke dag naar t dorpje gebracht zodat we daar konden ontbijten. Heel lief van hem. Hij wilde ook wel een taxi of busje voor naar t strand regelen voor 100 sol per persoon regelen want t was krap drie kwartier rijden. Dat vonden wij erg veel, dus besloten we t zelf te regelen !! En gelukkig maar. We hadden nu een particulier die ons erheen wilde brengen voor 12 Sol. ( is 4 euro) en dan blijkt dat wij de enigen zijn op t strand. En t water was bere koud.... Grgrgrgr. Dus weer terug met andere man. .

Aangezien we t daar wel voor gezien hielden besluit genomen met de bus verder te reizen en dan moet je er wat voor over hebben. Dis ja,,,, 10 uur in de bus!!! Op baar Araquipa!!!! De dag ervoor een hostel geboekt; hostel Casa Isabella! Met ontbijt. Raden......! Geen ontbijt!!! maar aangezien we daar helenaak uitgeput aankwamen maakte ons dat nu even niks uit, slapen dat was t enige wat we wilden. Want we hadden op 9 uur rijden gerekend en dan is elk uur meer heel veel. Maar prima kamer. De volgende dag lekker warm douchen toch? Neeeeee!!! Ijs en ijs koud schreeuwde Jose als eerste! Hoezo haten wassen??? Koud!! Bij navraag bleek dat de beruchte knop die zij beneden moesten omdraaien niet was omgedraaid.....????????maar moest uurtje later wel oke zijn. Goed, we waren al klaar om de deur uit te gaan dus dat zouden we later wel zien . Na een redelijk ontbijt in Araquipa onze weg vervolgd om zoveel mogelijk van dit plaatsje te zien. En naar t beruchte plein en de witte stad verder in. Uiteindelijk na lang zoeken t mooie plein en de fantastische gebouwen gezien en besloten een free Tour guide te doen. drie uur wandelen om zoveel mogelijk te zien en te horen van wat hier zo leuk en bijzonder is. En aan het eind de Acapulca dieren gezien, hoe de wol verwerkt wordt. En s avonds lekker uit eten. En raad eens wat we gegeten hebben!??? Juist Acapulca vlees en t smaakt heel lekker, soort rundvlees smaak. Best lekker dus om dat eens te ervaren. En traditioneel peruaans eten is lomo Soltano Echt aan te raden hoor!! Lekker!!

We merken nu best wel dat we een volle agenda hebben maar dat de afstanden hier echt enorm zijn en als je iets wilt zien dan hoort dit er allemaal bij. We hebben t samen gezellig en fijn en de sfeer is oke. Morgen vertrekken we weer en nu naar Puno en dan direct door naar een van de eilanden van t Titicacameer. Busreis duurt..... Hahaha 6 uurtjes masr???????? mogelijk dat we weer met weinig tot geen WiFi moeten dealen maar dat is dan maar zo. Soms zit t mee en soms zit t tegen. t mooie is dat we allen opgeruimd blijven en altijd de positieve kanten van alles blijven zien.Welkom in de wereld van t backpacken. de taxi staat morgen om 7 uur weer voor ons klaar want we moeten altijd een half uur voor vertrek aanwezig zijn.

De wegen zijn hier super schoon. S avonds is t hier allemaal vuilnis maar s morgens is alles weg. Er zijn hier wel zwerfhonden en ook wel mensen die hier s nachts op straat of in de portieken slapen. En ik hoorde net dat er een staking van openbaar vervoer gaande is. maar mogelijk dat wij daar geen last van zullen krijgen van " deze busmaatschappij " zal daar mogelijk niet aan mee doen. Morgen zijn hier de verkiezingen en blijken er veel mensen tegen de kandidaten te zijn, vanwege allerlei negatieve geruchten over die personen. Hier is t zo dat je moet stemmen. Doe je dat niet dan moet je een boete betalen.

Zo en nu masr hopen op een warme douche morgen en voor nu een goede nachtrust. Gelukkig zijn Carine en Jose nu druk bezig met zoeken naar hostels voor morgenavond.en dat gaat zeker lukken. Maar ehhhhhh t is hier al (ietsje) kouder van in de voorgaande steden. Maar t zal steaks alleen masr kouder worden. De meeste locals lopen hier nu al met dikke truien en jassen aan terwijl wij nog in driekwart broek met t shirtje en vestje lopen. Masr s avonds is t hier al stuk frisser hoor. We hebben allen toch uit voorzorg masr extra legging!!!!! Jaaaaaa !!! Gekocht , voor onder onze broek als we in Cusco zijn want daar schijnt t koud te zijn.... Rbrbrbr... k zal nog enkele foto's proberen toe te voegen en voor jullie allemaal een warme knuffel van ons en tot gauw????????????????????????????????????????????

Geert Jan

Wat een mooie verhalen zeg, en wat een mooi land lijkt Peru. Ik verbaas me over de afstanden die jullie reizen wat een groot land is het toch.
nog veel plezier en ik blijf jullie volgen en zoek alle plaatsen waar jullie naar toe gaan ook nog eens op internet op.

XXXX Geert Jan

Rita

Wat een belevenis zo'n reis!! Uitrusten komt niet in jullie woordenboek voor ????ha ha, maar leuk leuk zo veel te mogen zien en doen. Geniet ervan lieverds!!
Dikke smok